Twoja firma musi być w internecie. Na pewno znasz te słowa i słyszałeś je milion razy. Ale co to właściwe oznacza? Czym jest marketing internetowy? Wiele osób ślepo zakłada fanpage na Facebooku i wydaje tysiące na stronę internetową, aby po czasie uznać, że nic to nie zmieniło w ich biznesie. Nowych klientów nie widać. Dlaczego? Czy marketing internetowy to kłamstwo? A może, źle się do tego zabrali?
Zacznij od strategii
Zanim zaczniemy jakiekolwiek działania, nieważne czy w internecie, czy offline powinniśmy odpowiedzieć sobie na jedno ważne pytanie: dlaczego? Wydaje się banalne, ale tutaj można znaleźć przyczynę porażki wielu przedsiębiorców. A skoro nie wiesz, dlaczego coś robisz i jaki jest pożądany rezultat danych działań, to czemu to robisz?
Gdy wiesz, co chcesz osiągnąć, dopiero wtedy czas dobrać odpowiednie narzędzia marketingu. Nigdy nie idź za poradami w stylu „Musisz mieć konto na Instagramie, Facebooku, Twitterze i Pintereście” inaczej nic nie sprzedaż. Nic nie musisz, a najprawdopodobniej zmarnujesz swój czas.
Rodzaje e-marketingu
Ale jak to wybrać narzędzia? To nie chodzi tylko o stronę www i Facebooka?
To dopiero czubek góry lodowej. Na marketing internetowy składają się między innymi:
- social media marketing,
- performance marketing,
- e-mail marketing,
- SMS marketing,
- SEO i pozycjonowanie,
- SEM kampanie Google Ads,
- content marketing,
- influencer marketing,
- poczta pantoflowa (marketing szeptany),
- marketing afiliacyjny.
To nie wszystko, a każdy ten rodzaj marketingu ma też liczne specjalizacje i podkategorie. Sporo tego, prawda? Na szczęście nie będąc marketerem nie musisz znać się na tym wszystkim. Wystarczy, że wiesz, jakie masz opcje i potrafisz wybrać taką, która pasuje do profilu Twojej działalności.
Co wybrać?
Możesz mieć mętlik w głowie. Opcji jest wiele i z każdej strony zalewają Cię inne porady i sugestie. W takim wypadku najlepiej umówić się z zaufaną agencją lub freelancerem na konsultacje marketingowe. Jest to forma spotkania, na którym specjalista przyjrzy się dokładnie Twojej firmie i Twoim działaniom w sieci i na podstawie swojego doświadczenia poradzi Ci najlepszą ścieżkę rozwoju. Być może zdecydujesz się oddać część działań reklamowych komuś doświadczonemu. Może też okazać się, że mała rada pozwoli Ci samemu świetnie rozwijać swoją firmę.
Pamiętaj, że konsultacje marketingowe nie załatwią za Ciebie wszystkiego, to tylko wskazówka tzw. pierwszy krok do lepszego działania w marketingu internetowym. Na pewno ważny krok, który pozwoli otworzyć Ci oczy i zadecydować, jaką strategię marketingu internetowego obrać.
Podsumowanie
Jeżeli z tego artykułu ma płynąć dla Ciebie jedna porada, to nie łap wszystkich srok za ogon. To bardzo kusi, szczególnie na początku. Założyć konta firmowe na wszystkich możliwych portalach społecznościowych i puścić swoją reklamę wszędzie. Pamiętaj, że lepiej mieć dwa profile w social mediach, na które masz czas, będziesz je prowadził dobrze i są dopasowane do Twojej grupy docelowej, niż 100 profili prowadzonych po łebkach.
Powodzenia na szerokich wodach marketingu internetowego!